Trygghetslarm

Om du eller dina anhöriga är oroliga för att något ska hända dig när du är ensam hemma, kan det vara en god idé att skaffa ett trygghetslarm. Då får du vid akuta behov kontakt med hemtjänstpersonal, när som helst på dygnet.

Om du är över 75 år krävs det inget biståndsbeslut för att få ett larm. Då vänder du dig direkt till någon av hemtjänstutförarna i ditt område, så tar de emot din beställning. Är du under 75 år ansöker du om trygghetslarm via samma blankett eller e-tjänst som du ansöker om boende eller hemtjänst, se nedan.

Välfärdsteamet i Linköpings kommun ansvarar för installationen och ser till att larmet fungerar. Du behöver inget telefonabonnemang eller annan egen utrustning. Installationen kostar 280 kronor och är en engångsavgift. Därefter betalar du 212 kronor/månad. Kostnaden kan dock påverkas av dina inkomster och utgifter samt om du har behov av andra hemtjänstinsatser.

 

Larm för dig över 75 år

Kontakta hemtjänsten
Klicka Här!

Larm för dig under 75 år
Ansök här!

Besök Välfärdsteamets digitala monter

Läs mer om trygghetslarm 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer om fixartjänsten
Länk till: https://www.linkoping.se/omsorg-och-hjalp/aldre/hjalp-i-hemmet/fixartjanst/)

Ring fixartjänsten

013-20 87 75

0703-77 77 67